Hoe krijg je meer inzage in het gedrag van je websitebezoekers?

Hoe krijg je meer inzage in het gedrag van je websitebezoekers?

Als website eigenaar doe je er alles aan om meer bezoekers te genereren. Je werkt aan optimale vindbaarheid binnen de zoekmachines, optimaliseert de website en je adverteert zowel online als offline om meer naamsbekendheid te vergaren. Dit alles heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Inmiddels ontvang je steeds meer bezoekers op je website. Helaas leidt dit niet altijd tot conversie. Hetgeen je eigenlijk wel zou willen. Om ervoor te zorgen dat de bezoekjes ook daadwerkelijk tot conversie leiden, is het belangrijk om inzage te krijgen in het gedrag van de bezoekers.

Wat doen ze precies op jouw website? Wat maakt dat ze toch wegklikken of wel de keuze maken om tot contact over te gaan of een aankoop te doen? Hoe krijg je meer inzage in het gedrag van je websitebezoekers? In dit artikel delen we enkele handige tips.

Server side tagging

Server side-tagging is een van de technieken om snel meer inzage te krijgen in het surfgedrag van je websitebezoekers. Wees je ervan bewust dat er constant informatie van websitegebruikers wordt opgeslagen. Of je dit nu wil of niet. Hier is vrij weinig tegen te doen. Wegens de privacy heb je zeker niet toegang tot alle informatie. Bovendien kunnen dergelijke trackingsystemen de website slomer en dus minder gebruiksvriendelijk maken. Bij server side tagging wordt het trackingssysteem verplaatst van de browser naar de eigen server en dit levert tal van voordelen op. Zeker in combinatie met andere handige software zoals Google Analytics.

Het grootste voordeel van server side tagging met behulp van de software van https://www.adpage.io/ is dat de accuraatheid van de data veel groter is. Internetgebruikers kunnen er namelijk voor kiezen om cookies te blokkeren of adblockers in te zetten. Dat is een slimme manier om de privacy te waarborgen. Bij server side tagging worden alle cookies in een first party context geplaatst. Hierdoor kunnen adblockers hier geen grip op krijgen.

Maak gebruik van Google Analytics


Google Analytics is misschien wel de meest bekende tool bij het tracken van de gedragingen van websitebezoekers. Het is een slimme manier om snel meer over het gedrag van jouw bezoekers te weten te komen. Dit programma is gratis te gebruiken en is speciaal door Google ontwikkeld wegens marketingdoeleinden. Website eigenaren kunnen dit gebruiken om hun website verder te optimaliseren, meer mensen aan te trekken en tegelijkertijd voor meer conversie te zorgen.

Met behulp van Google Analytics ben je bijvoorbeeld in staat om te zien waar je bezoekers vandaan komen. Met welke zoekvraag zijn ze bijvoorbeeld op jouw website terechtgekomen? Daarnaast zijn er ook andere statistieken die je hier op kunt vragen. Denk bijvoorbeeld aan de gebruikersstroom, het uitstappercentage en specifieke gebeurtenissen.

Bij het analyseren van de gebruikersstroom krijg je veel informatie over hoe een bezoeker op jouw website terechtkomt en hoe hij zich vervolgens navigeert op die website. Heb je bijvoorbeeld een veelgelezen nieuwsbericht geplaatst en is een bezoeker zo op je website gekomen? Dan kun je ook zien of hij verder geprikkeld wordt om je website te bekijken of het enkel bij dit nieuwsbericht houdt.

Het uitstappercentage vertelt je meer over hoeveel tijd bezoekers doorbrengen op jouw site en op welke pagina ze de website verlaten. Hiermee kunnen mogelijke problemen opgespoord worden.

Redactie Skyline13.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *